Posted by: Kovács Péter | September 21, 2009

Új hírolvasó a Google-től

Forrás: INDEX.hu

A hagyományos újságok lapozhatóságát, könnyű emészthetőségét szeretné egyesíteni az online oldalak előnyeivel a Fast Flip, a Google Labs hétfőn bejelentett kísérleti szolgáltatása. De lehet-e rendesen lapozni a képernyőn?

Nemes szokás a Google-t azzal vádolni, hogy a nyomtatott lapok, sőt a hagyományos újságírás sírját ássa [1], és a további vádaskodáshoz pompás alapot nyújt a cég legújabb, egyelőre kísérleti jelleggel bevezetett szolgáltatása, a Fast Flip [2].

A Google Newsra [3] épülő hírolvasó egy-egy oldalon összegyűjtve, illetve újságoldalanként jeleníti meg az egyes cikkekről készült képeket, amelyeket ugyanúgy lehet lapozni, mint egy nyomtatott újság lapjait. A tartalmat viszont a Google nem egyszerűen aggregálja, közkeletű kifejezéssel lopja, hanem megegyezés alapján, szerződéses partnereitől gyűjti össze – ezek között vannak napilapok (New York Times és a Washington Post), hetilapok (Newsweek, Business Week), magazinok (Cosmopolitan, Elle, Marie Claire) és csak netes kiadványok is (TechCrunch, Slate, Salon).

Az egyezség szerint a Google a Fast Flipben megjelenített oldalakról automatikusan eltávolít minden olyan hirdetést, amelyet az eredeti tartalom előállítója odaszervezett, és a saját hirdetéseit teszi az egyes cikkek mellé, a reklámbevételen pedig osztozik a hírszolgáltatókkal.

fc1 450

Ezzel a trükkel a Google újabb bevételekhez jut, még ha vissza is csorgat belőle valamennyit a partnereknek. Azt viszont egyelőre nem tudni, mit szólnak a rendszerhez azok a hirdetők, akik az eredeti oldalakon való megjelenésért fizetnek, a Fast Flipben viszont nem jelennek meg.

fc2 450

Tény, hogy az eredetileg reklámokkal telezsúfolt oldalak hirdetéseiktől megszabadítva villámgyorsan betöltődnek, ami fontos kényelmi szempont, a jobb sávban elkülönítve megjelenített, Google által szervezett hirdetések pedig jóval kevésbé zavaróak, mint az oldalakba ágyazott bannerek.

Újfajta élmény

„A Fast Flip újfajta olvasási élményt jelent, amely a nyomtatott és az online cikkek legjobb elemeit egyesíti magában” – írja a Google a szolgáltatást bejelentő reklámszövegben [4]. A cikkeket a Google Newsból ismert módon lehet többek között időrend, olvasottság, téma és forrás alapján csoportosítani, és kétségtelen, hogy a felület jól kigondolt, gyors és funkcionális, ami az eredeti források szájtjairól nem mindig mondható el. A képformátumban megjelenített cikkek azonban egy hagyományos kijelzőn már túl kicsik, szinte olvashatatlanok.

eredeti

Így jelennek meg a cikkek a Fast Flipben. Már a főcím is nehezen olvasható

Azt az élményt tehát, amikor az ember átlapoz egy nyomtatott újságot, vet egy-egy pillantást a főcímekre, és az érdekesebb cikkekbe beleolvas, csak kattintásos módszerrel lehet reprodukálni – ebből a szempontból a Google News eredeti formájában jóval használhatóbb, mint a Fast Flip. Az ömlesztéses technika ugyanakkor képtelen visszaadni a nyomtatott lapokban evidens, de még az online sajtótermékekben is megjelenő szerkesztői szándékokat: mivel automatikusan, emberi kéz érintése nélkül a Fast Flip nem tesz különbséget kiemelt jelentőségű, vezető anyagok és jelentéktelen kis színes hírek között.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: