Posted by: Kovács Péter | September 25, 2009

Nagyképűség leplezi a hiányosságokat

Forrás: NOL.hu

A szakképzésben és az egyetemeken is speciális kurzusokat igényel a szolgáltatás

Nem csak a nyelvtudást és a gyakorlati ismereteket, a lojalitást, a kemény munkára való hajlandóságot, az önálló gondolkodást, a kíváncsiságot, az életpálya-tervezést is hiányolják a cégek a magyar pályakezdőktől – derült ki abból a felmérésből, amit a GKI Gazdaságkutató Intézet a Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítvány (SZTMK) megbízásából készített egy hamarosan induló szolgáltatástudományi képzés előtt.

A nagyvállalatok szerint – különösen a felsőfokú szakképzésből kikerülők körében – kívánnivalót hagy maga után a munka- és viselkedési kultúra, kevesen rendelkeznek a szükséges gyakorlati ismeretekkel. Az informatikai cégek általános véleménye, hogy az oktatási rendszer nem képes kellő mélységű és frissességű tudást adni, ezért az újonnan felvetteket nekik kell tovább képezniük. A pénzügyi területen többé-kevésbé elégedettek a munkaadók, bár például az ügyfélszolgálati tevékenység, a kockázatkezelési ismeretek tanításán volna mit javítani. Az ingatlanügyletekkel foglalkozó cégek alig-alig találnak a marketing és az értékesítés gyakorlati módszereit ismerő munkaerőt, emellett – úgy érzékelik – az építőiparban jó ideje nagy számban hiányzó szakmunkások képzésében nem történik változás.

A szolgáltató szektorban az álláshirdetésekre jelentkezők többségéből hiányzik a lojalitás, a hajlandóság a kemény munkára; kevesen alkalmasak arra, hogy önállóan oldják a feladatokat. Hiánycikk a jó modor, a stressztűrés és a kulturált megjelenés. Egyesek a korszerű tudást divatos szlogenek puffogtatásával helyettesítik, mások türelmetlenek, nagyképűek, pénzéhesek, és nem tisztelik kollégáikat. A fiatalok nem tudják megfogalmazni, honnan hova tartanak, és kevesen bírnak megfelelő szintű nyelvtudással, sőt az általános kommunikációs képességük is gyenge – állítják a pénzügyi, ingatlanpiaci, informatikai cégek.

A kis- és középvállalatok is lényegesen elégedettebbek a pályakezdők elméleti felkészültségével, mint gyakorlati tudásával. Ők azonban – ellentétben a 250 főnél több embert foglalkoztató cégekkel – a magyar pénzügyi-számviteli és informatikai képzést kiemelkedően jónak tartják.

A fejvadász cégekkel készített interjúkból kiderült: a munkát keresőknek mobilabbnak, önismerettel rendelkezőnek kellene lenniük, a munkát kínálóknak pedig több energiát kellene fordítaniuk az új emberek betanítására, továbbképzésére, gyakorlati helyek biztosítására, és szorosabbra kellene fűzniük a kapcsolatukat az oktatási intézményekkel.

Az SZTMK a problémák megoldására a hazai munkaerőpiac sajátosságainak megfelelő, a szolgáltató szektor igényeit kielégítő új kurzusokat tervez. A Nyugat-magyarországi Egyetemen, illetve a Budapesti Műszaki Főiskolán szeptembertől biztosan bekerül a kötelezően választható tárgyak közé a szolgáltatástudományi képzés, és nemsokára a Budapesti Műszaki Egyetemen, a Budapesti Gazdasági Főiskolán és a Kodolányi János Főiskolán is indulhat hasonló. – A tananyagot egyetemi oktatók állítják össze az alapítvány finanszírozásában. Öt-hat év múlva önálló BSc és MSc is szakok is startolhatnak – tudtuk meg Molnár Katalintól, az SZTMK ügyvezető igazgatójától. Vállalati szakemberek már azon is dolgoznak, hogy a felnőtt- és a szakképzésben is megjelenjen egy új, a szolgáltatási szektorra specializált kurzus. Ennek tananyaga valószínűleg 2009 elejére áll össze.

Az SZTMK az oktatási rendszerre koncentrál

A világ fejlett országaiban a szolgáltatási ágazat a GDP mintegy 70-80 százalékát termeli, és ugyanilyen arányban veszi ki részét a foglalkoztatásból. A Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítvány (SZTMK) egy nonprofit szervezet, amelynek célja, hogy – együttműködve az üzleti világ, a politikai és oktatási szféra szereplőivel – segítse az SSME (service sciences management and engineering, azaz szolgáltatástudomány) mielőbbi bevezetését a hazai oktatási rendszerben, és támogassa az ezzel kapcsolatos tudományos tevékenységet. Világszerte egyre több felsőoktatási intézmény indít ilyen jellegű képzéseket. A 2006 decembere óta működő SZTMK pályázatokból és szponzori pénzekből tartja fenn magát.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: